Vámmentesség és vámkezelés – Mit hogyan intézzünk?

Biztosan sokakat érdekel a fenti címben megtalálható téma, és azt is el tudom képzelni, hogy pont ezen ismeretek hiánya elrettentő lehet a külföldi rendeléssel kapcsolatban. Erről fogunk ma egy kicsit értekezni, és mivel ezek általános igazságok, nemcsak távirányítós modellekre, hanem mindenféle egyéb, külföldről rendelt termékre is igaz.

Áfa és vámmentes rendelés

Ez nem tévhít, hanem valóban létezik ilyen megoldás, ráadásul két esetben is megvalósulhat legálisan a köztehermentesség. Az egyik, ha a rendelés ára olyan alacsony, hogy nem kell a tehertételeket megfizetnünk, aminek az oka valószínűleg, az, hogy a vámkezelési eljárás költsége magasabb lenne, mint a beszedhető összeg, és rendesen leterhelné a hivatalokat az ügyintézés. Ehhez azonban tisztáznunk kell egy-két alapfogalmat, hogy érthető legyen, hogyan történik maga az eljárás.

A vásárlás-eladás kettős oldalán állhatnak magánemberek és cégek, ezeket jellemzően B2B, C2C vagy B2C rövidítéssel jelölik. Ez a business to customer, customer to customer stb. szavakból állnak össze. Magánemberes pénzmozgás van például a Paypal számlák között, mikor pénzt küldünk valakinek. Amikor vásárolunk árut, az mindig B2C kapcsolat, és a posta is ezek alapján különíti el a küldemény árát, amelyről információkat a Magyar Posta Zrt. postai vámügynöki szolgáltatás menüpontja alatt találhattok. Nagyon kivonatolva a dolgot, az alábbi a lényeges:

Magánszemély által megrendelt áru (vásárolt áru)

0-22 euró között              vámmentes/vámeljárás alá nem tartozó küldemény

22,1-150 euró között     vámmentes, de 27% áfa terheli a küldeményt

150,1 euró felett             kereskedelmi vámtarifa* +27% áfa terheli a küldeményt

Tehát 22 EUR-ig semmilyen vámeljárás nem történik, DE, a 2017. évi CLII. törvény 162 paragrafus 5. pontja kimondja - az uniós vámjog végrehajtásáról szóló jogszabály -, hogy amennyiben a vámteher 10 EUR-t nem haladja meg, akkor ezt a terhet nem kell megfizetni. 37/100*0,27= 9,99 EUR, vagyis 37 EUR összegig nem kell aggódnunk, hogy vámolás alá kerül a rendelt árú, ez a mai árfolyamon számolva durván 11.500 forintot jelent.

Második eset, ha az Európai Unión belüli országból vagy Európai Uniós raktárból rendeljük a terméket. Az EU szerződései kimondják, hogy a négy alapszabadság – áru, tőke, munkaerő, szolgáltatás – szabadon áramolhat a tagállamok között, ezért erre semmilyen plusz költséget nem lehet kivetni. Honnan lehet tudni, hogy valami EU raktárból érkezik?

  • Banggood esetében automatikusan külön oldalra navigál a weboldal, de itt egy példa, hol látszik, fent a warehouse opciót érdemes figyelni, de a webcím is tartalmazza
  • Gearbest esetében pedig a G-W-X jelölés mutatja a termék alatt, ez a Global Warehouse rövidítése, a szám az adott országot jelöli, például G-W-4 a lengyelországi raktár

Harmadik eset, ha a termék ugyan vámmentes lenne, de az eladó kifizeti helyettünk a költségeket. Ilyenkor az történik, hogy egy másik, kedvezőbb áfa és vámtételű országban levámolják a terméket, majd az Európai Unió területén belül továbbküldik, mint olyan csomagot, amelynek a származási helye EU-s tagállam, így megszűnik a vám és áfafizetési kötelezettség. Az ilyen szállítási módokat az alábbinak hívják:

  • Gearbest: EU Express, és Priority Railway, amit a Proceed to checkout gomb után tudtok kiválasztani
  • Banggood: European Direct Mail, de a tapasztalataim szerint kevés dologra lehet rárakni. A Tariff Insurance pedig egyfajta biztosítás a vámköltség ellen, ekkor a Banggood megtéríti a befizetendő adót

 

Mi történik, ha mégis vámolnak?

Vannak olyan esetek, amikor ez nem elkerülhető, mert például olyan helyről jön, ahonnan nincs vámmentes szállítás, vagy olyan futárszolgálattal érkezik – DHL tipikusan ilyen – akik automatikusan megindítják a vámkezelési eljárást, viszont ők legalább elintézik a papírmunkát is. Vagyis a két eshetőség:

  • a vám megfogja, és a Posta végezteti a vámkezelést a mi megbízásunk alapján
  • a futárszolgálat felárért automatikusan végzi a vámkezelést, ilyen pl. a DHL

Van arra esély, hogy átcsúszik a vámon a 22 EUR feletti értékkel rendelkező csomag is, de erre ne apelláljunk. Amit szinte mindig kiszed a vám: ékszerek, műszaki eszközök, nagyméretű csomagok

Ha bekerült a vámra a csomag, akkor a Posta ki fog minket értesíteni emailben, illetve levélben is, az előző jellemzően a postaimport@posta.hu érkezik, és felkérnek minket arra, hogy adjuk meg a rendelkezésre álló adatokat, a csomag tartalmát és értékét illetően. Általában az alábbiakat bizonyító erejűnek fogadják el:

  • Paypal kivonat
  • egyéb számlakivonat
  • visszaigazoló email
  • ha a fentiek nem állnak rendelkezésre, akkor print screen is megteszi (próbáltam, működik)

Ezeket akár előre is elküldhetjük, ami fontos, hogy az email tárgyába írjuk be a az MRN számot, illetve a levél elejét is valahogy így kezdjük - az alábbi mintaszöveget egy saját emailemből emeltem át -:

„Tisztelt Posta!

Az 17HU121000A4459804 MRN számú, RX310949901DE postai azonosítószámmal ellátott küldemény vámkezeléséhez megküldöm a rendelkezésre álló dokumentumokat:

  • Paypal kivonat
  • eladó cég számlakivonata
  • vámkezelési nyilatkozat

Kérném a termék vámkezelését.

Köszönettel

Gipsz Jakab”

Mint látható, minden esetben szükséges egy vámkezelési nyilatkozat magánszemélyek részére, aminek a hivatalos neve: „Egyszeri import vámkezelési megbízás” és innen tölthető le. Ha tudjuk, hogy ilyenben lesz részünk, érdemes kitöltve előre elküldeni a fenti email címre. Mivel alá kell írni, ki kell nyomtatni és vissza is kell scannelni valamilyen módon.

Sajnos a posta néha nem hozaz ki a csomagot, helyette a központi, 42-es számú postán parkoltatják – nyugati téri központi posta -, legalábbis Budapest esetében. Ha a munkahelyünkre kértük, akkor sok esetben még értesítőt sem kapunk, ezért figyeljük a nyomkövetési számot, és ha gyanúsan nagy a csend, akkor érdemes őket felhívni a Magyar Posta Logisztika telefonszámán: 06-1-333-7777 

 

Milyen költségekkel számolhatunk?

A megfizetendő költségek az alábbiakból állnak össze:

  • áfa = 27%
  • vám = változó, mobiltelefonokra például 0%, de általában 4% körül
  • Posta kezelési költsége vagy futárszolgálat kezelési költsége = 3.500 Ft / 6.000 Ft

A fentiekből látható, hogy a legnagyobb tételt az általános forgalmi adó teszi ki. A szállítási költségeket direkt nem írtam ide, de előfordulhat olyan eset, hogy a számlán végösszeg szerepel, nem kirészletezve, hogy melyik a termék és az egyéb költségek tétele, így az is előfordulhat, hogy az egész összeget vámolják le, a szállítással együtt. Az látható, hogy minél nagyobb a rendelt termék ára, azzal arányosan nő a rá jutó adóteher is, így érdemes a fenti vám és áfamentes szállításokat igénybe venni.

Nézzünk egy egyszerű példát, egy drágább drónnal:

 Drón

 Ár (Ft)

 ÁFA (27%)

 VÁM (4%)

 KEZ. KÖLTS.

 Összesen

 Dji Mavic Pro Fly More

 325.000

 87.750

 13.000

 6.000

 432.250

A fenti példából látható, hogy a vám és áfamentes szállítással több, mint 100.000 forintot meg lehet spórolni egy ilyen magas összegű csomagon.


Hozzászólások

Hozzászólás írásához lépj be, vagy ha még nincs fiókod, regisztrálj!

Belépés Regisztráció