A DJI MAVIC AIR-t nagyjából egy hónapja mutatta be a neves gyártó. Meglehetősen ügyesen pozícionálták be a már meglévő modellpalettára, ugyanis a Mavic Pro és a Spark közé érkezett a modell, ráadásul elég sok gént is örökölt testvéreitől, de mint minden újdonság, van, amit jobban is tud náluk. A minőség a megszokott DJI, ahogyan az ár is, a drón durván 200.000 Ft körül kelleti magát.
A hárombetűs gyártó mestere annak, hogyan parcellázza fel az általa uralt piacot. Mindig sikerül egy olyan modellel utat törnie magának, ami jól eladható, ráadásul mesteri módon győzi meg vásárlóit arról, hogy nekik mindig éppen az aktuális modellre van szükségük. A január végén megjelent drónjukról szándékosan nem írtunk eddig semmit, megvártuk, mik a felhasználói visszajelzések, és kis is derült, hogy a gép miben erős és esetleg miben nem.
A Spark volt eddig a selfie gép. Kicsi, elfér a zsebünkben, gesztussal terelgethetjük, stabilizált a videója és gyakorlatilag bárki tudja kezelni. Ehhez képest a Mavic Pro egy meglehetősen drága és igen „profinak” tűnő készülék a Sparkhoz képest, nem mellesleg ez is viszonylag hordozható, de azért az agyonstabilizált 4K videóktól már elég sokan elaléltak, és a hosszú üzemidő és a tengernyi elektronikus funkció is erős érv volt a megvásárlás mellett.
A két testvér közé kellett beékelődnie az Airnek, amit e legszemléletesebben az ársávok közötti differenciával lehet kifejezni. Ezeket az adatokat egyébként maga a DJI hivatalos oldala szolgáltatta, szóval én is ezeket fogom használni. A Mavic Pro 1099, míg a Spark 499 USD, átszámítva 275.000 és 125.000 forintról beszélünk, aminek az átlaga pont 200.000 Ft-ra jön ki. Nem meglepő módon az új üdvöske csontra ennyibe kerül, viszont jól megkavarták a szolgáltatásokat és az egyéb műszaki paramétereket, amiket e lenti táblázatban láthattok.
Funkció/drón | Mavic Pro | Mavic Air | Spark |
Méret kinyitva | 305×244×85 mm | 168×184×64 mm | 143×143×55 mm |
Méret becsukva | 198×83×83 mm | 168×83×49 mm | 143×143×55 mm |
Súly | 734 g | 430 g | 300 g |
Max. sebesség | 65 | 68,4 | 50 |
Repülési idő | 30 perc | 21 perc | 16 perc |
Felbontás | 4K 30 FPS, 12 MP | 4K 30 FPS, 12 MP | 1080p 30 FPS, 12 MP |
Adatátvitel | 60 Mb/s | 100 Mb/s | 24 Mb/s |
Gimbal | 3 tengelyes | 3 tengelyes | 2 tengelyes |
Hatótáv (FCC) | 7000 m | 4000 m | 2000 m |
Videóátvitel | Ocusync | Enhanced WiFi | Enhanced WiFi |
FPV kép | 1080p 30 FPS | 720p 30 FPS | 720p 30 FPS |
A feni kivonatot a DJI compare tool-lal csináltam, amit erről a linkről érhettek el, és természetesen sokkal több minden érhető el, mint a fenti táblázatban, de azért a lényeg itt is látszik. A Mavic Pro gyakorlatilag mindenben veri a riválisait, de egy két finomságot – ami nyilvánvalóan az eladhatóságot hivatott erősíteni, az Air jobban csinál. A kameramodul ugyanaz, de gyorsabban tudja leírni a kártyára az adatokat, a mérete egy picit kisebb, vagyis könnyebb hordozni, és a videófelbontást nemcsak 4:3-as, hanem 16:9-es képaránnyal is képes elkészíteni. A PAL/NTSC váltást viszont nem tudja, vagyis ha beleműtjük egy 25 FPS-es képfolyamba, akkor az annyira nem lesz szép a 30 FPS-sel rendelkező PAL adás.
Ha már rámentek a kamera képességekre, akkor néhány új elektronikus mód is bekerült a repertoárba, amit a Mavic Pro még ugyan nem tud, de vélhetően hosszabb távon ő is megkap majd, vagy ha ő nem, akkor majd a március végén érkező Mavic Pro 2. Ilyen például a HDR, a Panoráma vagy a Sphere mód. A másik nagy előnye az bővített tárgyelkerülő rendszer, ami a Pro esetében csak lefele és előre, az Airnél azonban hátra is működik, hiába, az újdonság varázsa. Ezek a szenzorok ráadásul pontosabbak is, mint az idősebb testvére esetében, ennyit fejlődött a technológia 1,5 év alatt.
Az is jól látható, hogy mit kellett „beadóznia” az alacsonyabb árért cserébe: csökkentett hatótáv, repülési idő, kisebb felbontású élőkép, és ami a legfájóbb, az Ocusync elvesztése. Egyrészt ennek az "áteresztő" képessége nagyobb felbontást tesz lehetővé, másrészt kisebb a késleltetés, tehát ha nem szabad szemmel akarunk repülni – ami azért eléggé valószínű egy ilyen gép esetében -, akkor bizony ez egy lényeges szempont. Ráadásul a WiFi technológiának sokan ismerjük a korlátait, megszakad, valami interferálja, és még számtalan egyéb anomáliával találkozhatunk, az pedig elég ijesztő tud lenni.
Nézzük most az árakat, hogy azok hogyan alakulnak a kínai webshopokban. Bár referenciaként a DJI saját honlapját használtam, szinte sosem ennyiért szerezzük be ezeket az eszközöket, hanem valami jó kis akció keretében, ami most sajnos szűk kresztmetszet, hiszen a kínai új év nemrég ért véget és még nem pörögtek fel a nagy fal mögött megbújó webshopok. Itt is feltüntettem mindhárom modell árát, hogy legyen viszonyítási alap, mit kapunk a pénzünkért. A Mavic Pro-ból ráadásul van Fly More combo is, ami plusz akkut, töltőt és egyéb okosságokat tartalmaz, míg a DJI Sparknak létezik távirányító nélküli, csak applikáció alapú verziója is, amit később természetesen kiegészíthetünk kontrollerrel is.
A DJI Mavic Air-nek is van egy alapverziója, ezt Single-nek hívják, míg a SET a minden jóval megtömött „Fly More” variáns - hol így, hol úgy találkozhatunk a névvel -, csak itt még több akku és egyéb kiegészítő üti a markunkat.
DJI Spark
DJI Mavic Pro
DJI Mavic Air
Ne felejtsétek el használni Gearbesten az EU Express vám és áfamentes szállítást, amit Banggoodon EU Direct Mailnek hívnak.