Mielőtt részleteiben bemutatnám a készülő BÖSZME-1-et, érdemes lazán áttekinteni a drónépítés alapjait, ide értve a felhasználandó alkatrészeket és azok funkcióit. Egyszerű megfogalmazásért és kristálytiszta összefüggésekért erre tessék!
Mielőtt vadul elkezdenénk böngészni a Banggood és a GearBest kínálatát, tisztázni kell magunkban két dolgot:
1. Mire akarjuk használni a drónt?
2. Miből is áll egy drón?
Az első kérdést a blog első részében már részben megválaszoltuk: valami olyat szeretnénk, ami gyors, agilis, pörög-forog és a rá szerelt kamerával látványos felvételeket tud készíteni. Itt el kell különíteni a versenydrónokat a freestyle drónoktól, amelyek ugyan egy kategóriát képviselnek, de részleteiben egészen különbözők.
Racerek versenyre várva
(U.S. Air Force Photo by Senior Airman Chase Cannon @ holloman.af.mil)
A versenydrónokkal – ahogy a neve is jelzi – versenyezni szokás, így kritikus tényező a súly. Egy éles kanyarban tovább sodródik a nehezebb drón, ezzel értékes századmásodperceket veszítve, csak hogy egy példát említsek. Emiatt „éles” helyzetben a versenydrónok általában nem cipelnek GoPro-t és az akkumulátoruk is a lehető legkisebb, ami elegendő a versenytávra. Ezen felül gyakori a 180-150- vagy akár 120 mm-es váz használata, amely szintén a mozgékonyságot javítja és a súlyt csökkenti. Járatos propeller méreteket tekintve 3-5” közöttiek, de a versenyszabályzatokba ne menjünk bele.
Freestlye drón természetes környezetében (Dan Lundmark @ flickr.com)
Mi most freestyle drónt építünk, amelynél kisebb szerepe van a grammoknak sőt, egyes vélemények szerint sok trükk szebben jön ki, ha nagyobb a drón tehetetlensége (lásd például ezt a vitát). Ezen túl, mivel mindenképp szeretnénk rá feldobni egy HD kamerát, ezért masszívabb, robosztusabb felépítést célzunk meg, amely nem mellesleg jobb túlélési esélyeket is biztosít egy balesetben (...bizonyos mértékig, hiszen ütközésnél a nagy súly megint csak hátrány). Mi most 5”-es propellerekhez építkezünk, de gyakoriak a 4” és a 6”-es freestyle quad-ok is.
El is érkeztünk tehát a második fontos kérdéshez, ami szerintem a legtöbb fejfájást okozza a laikus érdeklődőknek:
Ígérem, igyekszem konyhanyelven fogalmazni, de így is muszáj lesz megtanulni egy sor kifejezést és rövidítést. Kezdésnek tekintsük át a drónok felépítését a Drone Nodes weboldal remek szemléltető ábrájával.
Drón anatómia (nagyításért katt IDE, dronenodes.com)
A főbb alkatrészekből néhányat bárki felismerhet (váz, motor és propeller, kamera, akksi), de ezen kívül van többféle áramköri lap, antenna, miegyéb. Mik ezek? Nézzük sorban, a funkciójuk és a köztük lévő kapcsolat bemutatásával.
Váz: a drón merevségéért és a belső alkatrészek épségéért felel, egyben meghatározza a használható propeller méretet.
Motor: szénkefe nélküli (brushless), nagy fordulatszámú elektromos motor, ami a váz karjainak végén foglal helyet. A drónok repülési sajátosságai miatt (a Coriolis-erő kiegyenlítése érdekében) a páronként szemközti motorok azonos forgásirányúak, a szomszédos motorok pedig mindig ellentétesek. Közvetlenül kapcsolódik az ESC-hez.
Propeller: ezen képződik minden felhajtóerő. Forgásiránya az adott motoréval megegyező kell, hogy legyen.
ESC (Electronic Speed Controller = elektronikus sebességszabályozó): árammal látja el a motort és annak forgási sebességét az FC által kiszámolt módon szabályozza. Áramot a PDB-től kap.
PDB (Power Distribution Board = energiaelosztó lap): közvetlenül az akkumulátorból kap áramot és azt a megfelelő feszültségre szabályozva tovább osztja a kapcsolódó komponenseknek. Jobb esetben zajmentes, szűrt kapcsolódási pontokkal rendelkezik, így a finom elektronika működésébe nem zavar be (annyira) a motorok áramfelvételének hirtelen változása. Számítógépes hasonlattal élve ez a tápegység.
FC (Flight Controller = repülésirányító): típustól függően giroszkóp, barométer, gyorsulásmérő, stb. szenzorok segítségével a beállított repülési módnak (level, acro, 3D) megfelelően stabilizálja a drón röppályáját. Processzora feldolgozza továbbá az RX-ből érkező jeleket és a számítások elvégzése után utasítással látja el az ESC-ket az adott motorok fordulatszámát illetően. Ha tartalmaz OSD chipet, akkor ez biztosítja az FPV kamera és a VTX közötti jeltovábbítást is. Típustól függően temérdek további tulajdonsággal rendelkezhet, pl.: fekete doboz, telemetria.
RX (Receiver = vevő): antennáival fogja a távirányító jeleit és közvetlenül továbbítja azokat az FC-nek. Modelltől függően az FC-hez különböző protokollokon keresztül kapcsolódhat (pl. I-BUS, SBUS, PPM), amelyek meghatározzák az elérhető funkciókat. Áramot kaphat a PDB-től vagy az FC-től.
FPV kamera (First Person View = belső nézet): analóg PAL vagy NTSC rendszerű kamera nagy dinamikatartománnyal és jellemzően 110-150°-os látószöggel. A kép jelét a jelkábelen továbbítja a VTX-nek, esetenként kényelmi szempontból vagy extra funkciókért az FC vagy a PDB közbeiktatásával. Áramot bármely szabályozott forrásból kaphat (például az FC-től vagy PDB-től).
VTX (Video Transmitter = videójel továbbító): az FPV kamerától kapott videójelet dolgozza fel és alakítja küldésre kész analóg jellé. Áramot az FC-től vagy PDB-től kaphat. A teljes FPV-rendszer (kamera + VTX + szemüveg) gyakorlatilag függetlenül működik a dróntól, extra funkciók híján csak áramra van szüksége.
Videóantenna: a VTX-re szerelendő, amely így 5,8 GHz-en tudja analóg, kódolatlan formában sugározni a kamera képét. SMA vagy RP-SMA csatlakozójú, RHCP (jobbkezes) vagy LHCP (balkezes) orientációjú. Az orientáció megjegyzése fontos, mert RHCP és LHCP antennák még teljesen azonos frekvencián is képesek elbeszélni egymás mellett (úgy képzeld el, mint a moziban a polarizált szemüveges 3D vetítést).
Akkumulátor: napjainkban kizárólag lítium-polimer, azaz LiPo áramforrásokról beszélhetünk. Nevében az S-szám a cellaszámra utal (1S-6S). A cellák sorosan vannak kötve, így a különböző cellaszámú akkumulátorok kimeneti feszültsége is eltérő (szorzódik a cellaszámmal). Az alkatrészek összeválogatásánál ez az egyik legfontosabb szűk keresztmetszeti tényező a kompatibilitásban. Az akkumulátor tárolókapacitása mAh-ban van megadva, amely egyenesen arányos a telep súlyával, a titokzatos C-szám pedig a folyamatosan/rövid ideig leadható maximális áramra utaló származtatott érték. A könnyű oldhatóság érdekében egy XT60-as csatlakozón keresztül látja el árammal a PDB-t.
Vannak ezen kívül további részegységek, amelyek nem szükségesek a drón működéséhez, de sokan döntenek a beszerelésük mellett. Ilyen például a buzzer, amely erős hangjelzést kiadva segít a lezuhant drón megtalálásában, a különböző LED megoldások, GPS modul, stb.
Most, hogy már tudjuk mi mire való és hogyan kapcsolódik a többi részegységhez, hozzáfoghatunk a konkrét alkatrészek kereséséhez.
Vagy mégsem...?
Nos, az az igazság, hogy a kevésbé nyilvánvaló buktatók még előttünk állnak, de ez a blogbejegyzés már így is elérte a tervezett karakterszámot. A következő részben összefoglalom a fontosabb tudnivalókat a részegységek kompatibilitásával kapcsolatban, kicsit belemegyünk egyes fícsörökbe és végre bemutatom (írásban is) BÖSZME-1 alkatrészlistáját. Nem esett még szó továbbá a perifériákról, úgy mint távirányító, FPV szemüveg, akku töltő, stb, amelyeket szintén egy későbbi blogbejegyzésben vesézünk ki.
Addig is teaser gyanánt itt hagyok nektek két további Drónposta epizódot, amely a „Miért?”-eket ugyan nem válaszolja meg, de jól körvonalazza, hogy milyen irányba tartunk ezzel a leírással. Jó szórakozást hozzá!
Kövessétek az írásaimat itt és iratkozzatok fel a fent linkelt YouTube csatornára, hogy első kézből értesülhessetek Zümzüm és BÖSZME-1 kalandjairól!
(Apropó: a csatornán már több drónos témájú videó is szerepel, ezeket egyesével, történettel ellátva megosztom a blogban, így ha nem muszáj, ne spoilerezzétek el magatoknak őket ;) )
A blog első részében a hobbi elkezdéséhez szükséges motivációról beszélünk. KATT IDE
Sok sikert és jó mókát hozzá előre is! Engem elég hamar és elég jól beszippantott, csak vigyázni kell vele, mert nem figyel az ember és a világ összes pénzét elköltötte alkatrészekre! :D
Happiness 2018-11-02 18:24 / #1
Ugyan így jártam én is :D €55 gagyi szobadrón, most már itt figyel az UR65, de már mindent berendeltem egy 210-eshez :D
Vissza nézek majd néha milyen írások kerülnek fel. Sok sikert addig is!