Sok mindenkit foglalkoztatnak ezek a repülő, több rotoros modell gépek, amiket a köznyelvben mindenki csak drónként ismer/emleget, de általában ezek az érdeklődések feledésbe is vesznek egy-egy megvásárolt áruházi "játék" drón után. Akiknél nem maradt abba ez a kíváncsiság, vagy még életükben nem foglalkoztak drónokkal, de nagyon elszántak a témával kapcsolatban, azoknak íródott ez a cikk.

Javasolnám, hogy a cikk tovább olvasása előtt a témakörhöz tartozó fogalmakat, rövidítéseket mindenki nyálazza át, nem mennék bele mindenbe részletesen, mert már mások megtették, illetve rettenetesen hosszú lenne úgy ez az iromány. Köszönöm.

Minden, amire számítani kell, ha az ember drón építésre adja a fejét, személyes tapasztalataim alapján:
 

A kezdetek

Régebben eBay-en vásároltam egy drónt, elég jutányos áron, egy játék drónt, teljesen műanyag, papíron 100 métert tud, lehet rá "kamerát" rakni, hogy rögzítsen, bár én ezzel a lehetőséggel nem éltem, és elég jutányos áron is szereztem meg (7140 Magyar forintért)

Egy Syma X5C gépről volt szó, megjött, felraktam a propellereket, beindítottam, bénáztam vele, oda-oda ütöttem stb.

Kivittem a szabadba, reptettem, elég messze is, és ekkor szembesültem vele, hogy ez bizony így...
Nem látom merre van az előre. Abba ne menjünk bele, hogy elsőre az irányítás is fura volt, meg kell tanulni slussz.

Azon agyaltam, hogy vajon vannak-e olyan gépek, amiket egy monitor segítségével lehet reptetni, látván az előttünk lévő környezetet.

Keresgéltem a neten és találtam is bizonyos típusokat, de valahogy nem nyerték el a tetszésem, és nem is gondoltam volna, hogy annyi pénzt ér, mint amennyibe kerül (rossz helyen nézelődtem).

El is telt kb. 2 év úgy, hogy maximum 4x vettem elő a Symát, amiben egyszer motort is cseréltem, annyira nem szórakoztatott, mint gondoltam.

Míg nem egy tavaszi napon, egy lengyel rokon a hazai látogatása során nem volt rest magával hozni a racer quadcopter-ét, nevezetesen egy Eachine 250 Racer gépet, Eachine szemüveggel.

Megmutatta, kipróbáltam, megfogott. Ezen a ponton határoztam el, hogy én is vásárolok egyet, amiből az lett, hogy építésre adtam a fejem, mivel nem olyan vázat szerettem volna, mint amilyen a fentebb említett gépnek is volt.

 

Ekkor csöppentem bele az FPV Quadcopterek világába...

 

Előkészületek, bevásárlás

Hosszas böngészés és összehasonlítás után találtam weboldalakat, amik nekem szimpatikusak, jó az ár fekvésük stb. Így hát elkezdtem összeválogatni az alkatrészeket, kezdve a vázzal, motorokkal, távirányítóval. Hamar rádöbbentem, hogy semmit sem tudok az egészről, így hát bújni kezdtem az internetet. Szaklapok, fórumok, tesztek, leírások, ecetera. Megismerkedtem a rövidítésekkel, szakszavakkal (fpv, vtx, kV, mW és így tovább), így már szisztematikusabban láttam a dolgokat, de még így sem voltam biztos abban, hogy jó cuccokat választok magamnak.

Így hát segítségül hívtam embertársaimat és külföldi fórumokon kértem segítséget, így sikerült összepakolni egy gépre valónyi alkatrészt, ami a következőket tartalmazza:

 

Váz: noname 220mm 4mm vastag

Pdb: Foxeer cc3d

Mocik: Racerstar 2205 2300kv

Esc: Ocday 20A opto esc

Fc: Omnibus f4 pro v2

Camera: Foxeer HS1177

Vtx: Aomway Tx001

Táv: Flysky FSi6

Vevő: Flysky FSiA6b

Szemüveg: Eachine VR-008

Akksik: 3S Zippy flightmax 2100mah 30c

Töltő: Imax B6AC

Propellerek: Emax 5045 3 Bullnose

 

És egy noname RGB led csík került még a kosárba, illetve rendeltem még egy kis szortinernyi csavart, illetve spacert is (fele fém, fele műanyag).
Azt meg kell még említenem, hogy ez a lista már külső segítséggel jött létre, ugyanis az általam összedobált cuccokról kiderült, hogy a fele sem kompatibilis egymással, vagy nem tudja azt amit akarok.

2 részletben mindent megrendeltem csájnából (Banggood, Gearbest)

Gond nélkül be is érkezett minden, kezdődhetett az építés.


Építési folyamatok

Neki is láttam, minden kéznél volt ami kellhet a folyamathoz: forrasztó, cin, oldalcsípő, kábel kötegelő, zsugorcső, stb. Úgy gondoltam, hogy a neten kellő tudást tuszkoltam az agyamba. Amikor bele kezdtem, hamar be is bizonyosodott, hogy ez bizony nem így van.

Kibontottam a vázat a csomagolásból, rögtön nagyot is néztem, hogy ez vajon hova illik, vagy az hova illik, ugyanis illusztráció a közelben sem volt, szóval autodidakta módon a látott képek alapján a váz alsó részét össze illesztettem, egybe is állt. Go tovább.

Méricskéltem, hogy a karokon kábé, hol helyezkedjenek el az ESC-k.

Megmértem, hogy milyen hosszúak legyenek a kábelek, kicsit mindre hagytam pluszt, ha esetleg gebasz van, lehessen korrigálni (ezzel pont nem volt, de mással annál inkább), majd mikor ezekkel megvoltam jöhetett a fekete leves. A motorokat rögzítettem a váz karjaihoz, nem használtam menetrögzítőt, csak arra figyeltem, hogy a csavar hossza ne legyen se túl rövid, se túl hosszú, nehogy bele lógjon a motor tekercseléseibe.

A temérdek video tutorial, és leírás után tudtam, hogy a legjobb döntés az, ha az ESC-k gyári borítását eltávolítom, és direktben forrasztom a motor kábeleit a panelekre. Bele is kezdtem leforrasztani az ESC eredeti kábeleit, mindegyikről leszedtem őket, majd belekezdtem ráforrasztani a motor kábeleit az ESC-re. Itt ütött be az első gixer. A forraszanyagom nem volt megfelelő. A cin ami otthon volt a Faterom szettjében, gyanta nélküli, ezzel nem sokra fogok menni. Autóba be, madaras teszkó, műszaki osztály, cin, 70%-30% arányú cin kosárba, kassza, haza, restart. Meg is kezdtem ismét a forrasztást, az első kábel illesztése (véletlenül) tökéletesre sikeredett, a többiről ez már kevésbé mondható el. Ha csak egy mezei forrasztód van, csere fejek nélkül, akkor hamar rájössz, hogy kevés a hely, a forrasztandó felület nagyon apró, habár a képeken ezeket ugye egyáltalán nem veszed észre, mert nincs viszonyítási alapod, a tökéletes, nagyított/macro képeknél, nincs megfelelő tisztító anyag a pákához, és hasonló finomságok. Mindegy, outlaw módon házi páka tisztító eszközként egy nedves mosogató szivacsot használtam. Tökéletes.


Megoldottam, mehetünk tovább.

Beillesztettem a vázhoz kapott PDB-t a váz közepére, softmountolva a műanyag csavarokkal, megkerestem a legoptimálisabb orientációt neki, hogy az FC-vel könnyű legyen összekötni. Zsugorcsövet húztam az ESC-re, hogy ha beforrasztottam mindent, akkor megfelelő védelemmel tudjam majd rögzíteni.

Beforrasztottam a PDB-re a power kábeleket, amik az FC-hez csatlakoznak majd, illetve a motorok power kábeleit is. Ezek után rögzítettem a kamerát a gép elején, a kamerához kapott rögzítő konzollal, a váz gyári tartója nem volt megfelelő számomra (erről később). A gép hátulján szintén rögzítettem a video adót, ezt kétoldalas ragasztóval rögzítettem a váz alsó lapjának a felső oldalán, ahol a többi panel is van. Ezeket azért rögzítettem ebben a fázisban, hogy lássam, milyen hosszú kábelekre lesz szükség. Miután rögzítettem a fentebb említetteket, elkezdtem beforrasztani mindent az FC-re. Kezdtem az ESC-k kábeleivel. Mivel opto ESC-ről van szó így ezeken csak 2 kábel volt, jel és föld, így ezeket elkezdtem a helyükre illeszteni. Az FC-n található lyukak méretei nagyon aprók, nem tudom pontosan, hogy mekkorák, de az 0.8mm-es forrasztó cin, épphogy keresztül megy a lyukakon (ULTRA KICSI LYUKAKRÓL VAN SZÓ). Többször is le csekkoltam, hogy melyik lyuk melyik, nehogy rossz helyre forrasszak valamit. Ezzel nem is volt gond, ám amikor a 3 ESC kábeleit forrasztottam a helyükre, véletlenül sikerült picit több cin-t felvinnem a kelleténél, így rövidre zártam 2 lyukat. Semmi baj, gondoltam leforrasztom a kábeleket, majd az ónszippantó segítségével elszívom a felesleget. Ez a folyamat annyira rá terelte a figyelmem a feleslegre, hogy a kezem, picit odébb vándorolt (milliméterekről van szó) és sikeresen leforrasztottam 2db smd kondenzátort az FC-ről. Ezt azonnal észre is vettem (bár akkor még nem tudtam, hogy mik ezek a kis biszbaszok) így siettem is a számítógéphez, hogy megnézzem, működik-e még az FC. Legnagyobb pechemre nem működött, így sebtében rendeltem is egy ugyanilyen FC-T DHL-el, 7 nap alatt meg is jött gond nélkül, addig fájt a fejem és ideges is voltam, de kibírtam. A 7 nap alatt a power kábelekre felforrasztottam az XT60as csatlakozókat, hogy majd az akkukat rá tudjam dugni a gépre, illetve megnézegettem a többi alkatrész hova fog kerülni, lesz-e hely stb. Megjött a cucc, folytathattam az építést.

Most mar fokozott óvatossággal láttam neki a műveletnek. Orientáltam az FC-t, de nem rögzítettem, forrasztgatom a kábeleket, nem sérült meg semmi, faja. Miután mind a 4 ESC-t sikeresen bekötöttem, jöhetett az 5V, hiszen valahogy árammal kell az ESC-ket ellátni. A PDB 5V-os BEC-éről húztam egy kábelt az FC motor portjának középső részére. Összedugtam a számítógéppél, akksit rádugtam, gyors csekkolás, mindenki ismer mindenkit, fogják egymás kezét, áldás-békesség. Rámelegítettem a zsugorcsöveket az ESC-kre, és rátekertem plusz egy réteg szigetelő szalagot, hogy a helyükön maradjanak.

Ezután a VTX és a kamera következett, megkerestem, hogyan kell őket bekötni, bekötöttem őket, 12V-ról megy a kamera, a VTX az FC-ről kapja a feszkót. Mindenki működik, mindenki boldog. Jöhetett a Táv vevője. A szervókábelt beforrasztottam az FC-be, áram alá helyeztem, világított a visszajelző led, király. Gondoltam jöhet a váz teteje, így nem is haboztam, rögzítettem az FC-t a műanyag csavarokkal és spacerekkel, mindenki a helyén, jöhet a váz felső lapja. Fel is pattintottam VOLNA, ha lehetett volna, ugyanis a táv vevője annyira vastag, hogy nem tudtam besűríteni a váz 2 lapja közé, egyszerűen nem fért be sehova úgy, hogy biztonságosan rögzítve is legyen. Egyszerűen nem jöttem rá mitévő legyek, mivel csak a gyári spacerek álltak rendelkezésemre a vázhoz, hosszabbak nem voltak. Fájt már a fejem, egész délután szenvedtem az egésszel, eltettem másnapra, pihenek, holnap jobb lesz.

Így is volt, már hajnalban ébren voltam, a gépen pörgött az agyam, 5 óra magasságában ki is keltem az ágyból, kávé, e-cigi, építés. Had menjen.

Leültem a félkész gép elé, és csak néztem, nem is kellett sokat agyalnom, hamar rájöttem a megoldásra. Megtoldottam a gyári spacereket, a külön rendelt műanyag spacerekkel, nyertem plusz pár millimétert, így már elfért minden ahogy szerettem volna. Fejjel lefelé kábel kötegelővel rögzítettem a vevőt a gép felső lapjának aljára, bele engedtem a csavarokat. (később kiderült, hogy ezek a műanyag spacerek olyan hamar beletörnek a gyáriakba egy zuhanásnál, mint egy orvosi tű a páciens bőrébe, mikor a doki véralkohol szintje bőven meghaladja az elfogadható határértékeket.) VOILA! Kész vagyok. Az építéssel igen, de ez még így nem repül.

Lásunk is neki, dugjuk rá a gépre. Siessünk repülni.


A drón beállítása

Utána néztem megint, hogyan is kell csinálni, lépésről lépésre jártam el. ESC kalibráció, motorok lecsekkolása, jó irányba forognak-e stb. Persze itt is akadt tenni való. Sokáig tartott mire beállítottam az ESC-ket, meg mire a 4-ből 3 motort rábírtam arra, hogy a megfelelő irányba forogjanak. Ezeket már külön-külön nem írnám le, nem tudom pontosan a folyamatot, ha nem csinálod sokszor, úgy sem ragad meg, lényeg, hogy sikerült, minden rendben. Betaflight-ban egy-két szükséges beállítás, motor minimum sebesség, módok beállítása, közben minden lépés után teszt, ha működik, jöhet a következő dolog. Párosítottam a vevőt a távval, be is állítottam, csudijó. Üzemeljük be a szemüveget is. Ja, várj, ne üzemeld be. Nem rendeltél hozzá 2S akksit. Szívtam a fogam, mert a szemüvegen 2S csatlakozó volt és nem volt 2S akksim. Diskuráltam a lengyel kontakttal, aki felhívta a figyelmem, hogy az ő szemüvege kezeli a 3 cellás akkukat is. Csekkoltam, bizony az enyém is boldogul vele, szuper. Leforrasztottam a 2S csatit, felraktam egy XT60as csatlakozót, rádugtam egy akkut, működik, gyors beállítás. Elvileg minden készen állt, hogy a levegőbe emelkedjen a gép, így hát nem is haboztam. Felraktam az akksi rögzítő tépőzárakat, propellereket a helyükre, ügyelve, hogy minden egyes propeller a megfelelő helyre kerüljön. Ehhez még hozzátenném, hogy eleinte nekem elég kraftosan meg kellett húznom a rögzítő anyákat 8-as villás kulccsal, mert csak zörögtek forgás közben. Irány a kert, vittem magammal mindent.

 

Berepülés

Szemüveg nélkül teszteltem, irányítottam már multikoptert, tudom hogy kell, nem lesz gond. Hát az irányítás alapelve ugyanaz volt, mint a játék gépnél, de a teljesítményben összehasonlíthatatlan a különbség. Szemüveggel is kipróbáltam, mert erre vágytam már 2 éve. Mondanom sem kell, az első utam a cseresznyefára vezetett, de ki az, aki első alkalommal tökéleteset repült?  Kevesen vannak, akik igen, nekik pacsi. Ezek után pedig már minden csak a fejlődés és a kreativitás, illetve a rendelkezésre álló tőke kérdése. Lehet fejleszteni, drágább, jobb, szebb gépeket építeni.

 

Én mindenképp azt ajánlom azoknak, akik nagyon húznak a hobbi felé, és meg is engedhetik maguknak (mondjuk ki: Nem olcsó, de ma már semmi sem az), hogy ne húzzák, és ne sajnálják rá az időt. Ássátok bele magatokat, olvassatok minél többet, és ami még fontos, kérjetek tanácsokat, olyanoktól, akiknek már van tapasztalata. Nagyon megéri, brutál jó hobbi, önfeledt szórakozás, de ne feledjük, első a saját, és embertársaink biztonsága. Minden körülményesen járjunk el minden tekintetben a biztonsággal kapcsolatban mielőtt reptetni kezdenénk!

 

Mindenkinek kellemes időtöltést kívánok, jó építést, és kedvező időjárást!


Hozzászólások

Hozzászólás írásához lépj be, vagy ha még nincs fiókod, regisztrálj!

Belépés Regisztráció